La hawla wala quwwata illa billah.

Friday, November 8, 2013

Solo Fighter.

Assalamualaikum. Hai hai hai!

Ok lama gila tak update, dah tak pandai nak mula ayat macam mana. Hahaha. Ok camni la, hari ni aku pergi The Curve sensorang. Kire bajet jadi solo fighter la kengkonon, padahal forever alone je rasa, puihh!

Sampai je the curve to aku dah macam lost gila nak mati sebab parking dia bapak besar. Tapi yang aku salute parking dia ada parking khas untuk single female driver and ibu tengah mengandung. Kire khas untuk solo fighter macam aku la untuk elak kena ragut ke apa kot. Baguih baguih.


Dah parking confirm-confirm la kena snap tempat parking sebab nanti korang akan jadi macam ibu hilang anak sebab besar parking dia lebih kurang besar padang bola Stadium Shah Alam la lebih kurang walaupon aku tak pernah pon pegi Stadium Shah Alam tu. Hahaha

Sampai je terus aku terus cari kedai makan, ingat nak bantai mekdi je tapi rasa muak pulak sebab asyik makan bendalah tu je. Pastu bajet macam nak makan kat Johnny Burger tapi sekali lalu, bapak ramai orang. Tengok macam ada event something je, sama ada opening ataupon anniversary something la. Lalu kaki aku laju je The Chicken Rice Shop. Perut melayu memang cenggini, kena juagk cari nasi. Kahkah


Ni set yang aku selalu makan.


Paling sedap dia punya nyonya pie tee dengan pencuci mulut, rainbow jelly. Hiks

Lepas makan gua ronda-ronda. Cadangnya nak pegi mph pastu terus balik, sempat grab buku ni. Dah lama gila cari, tak tahu kenapa tertarik gila dengan buku ni. Buku terfaktab semua best gilo!


Lepas shopping kat mph, ingat nak terus balik tapi silap lalu sebelah Baskin Robbin, teheee. Maka dengan itu, terbeli la Chocolate Cookies Crunckle. Hamboi nama kemain dasyat! Hahaha


After dah sudah cuci mulut dengan bendalah ni, aku gatal g naik tingkat atas balik and ternampak Daiso. Mak aih, kedai feveret kalau tak masuk memang tak sah. Maka dengan itu, hasilnya adalah. Tadaaaaaaaa! 

Walaupon dah umo 22, tapi jiwa muda. Nak beli bendalah comels je. Hiks :p
So after dah penat jalan, naik turun ekskeletor, aku decide nak balik. But before balik haruslah beli dinner dulu. Hehe. Dinner for tonight is Mango Au-Lait Jelly Rainbow + Quater Pounder. Maka itulah penutup cerita si solo fighter ni. Hehe



So, adios amigo. Peace ✌️

Thursday, November 7, 2013

Officially Graduated!



Assalamualaikum. Hai hai hai!

Gile lama tak update, dekat setahun jugak la kan? ke setahun lebih dah? Tah orang ingat aku ke idak lagi dah. Ke tak pernah ingat pon? Hahaha. Sebenarnya lama gile tak update sebab nak fokus dengan final year projek. Sebagai pelajar tahun akhir yang sangat berwibawa, berdedikasi dan berdisiplin, maka aku buat keputusan untuk stop kejap blogging. Pergh, nampak tak wibawanya aku? kahkahkah

Sekarang aku baru habis degree, baru je abis konvo haritu. Rasa terharu gile dah graduated, dalam masa yang sama rasa sedih sebab tinggalkan kehidupan univerisiti yang gile awesome. Serious tak tipu! Buat yang masih belajar tu, hargailah setiap detik anda di institusi memasing. Gile padu kan ayat aku? Hahahaha. Biasalah lama tak menaip ni, rasa macam ayat pon aku dah tak reti nak buat secara proper. *ketuk kepala*

Ok, tak nak cakap panjang sebenarnya sebab aku pon dah lama tak menaip, so idea pon dah tak de sangat. Kena ploish balik otak yang berkarat ni, pakai clorox. Hahaha. Kat sini aku selit la gambar graduasi aku yang tak seberapa ni. Selamat menonton! Eh? :p

Pre-Graduation Photoshoot








Graduation's Day!













Sunday, November 25, 2012

Panduan Qunut Nazilah

Assalamualaikum. 



     Sepertimana yang kita ketahui, keadaan di Gaza  adalah cukup dahsyat buat masa ini. Pelbagai usaha dilakukan untuk menyekat serangan Israel terhadap Gaza antaranya boikot barangan Israel, menghantar bantuan makanan dan keperluan perubatan dan yang paling lazim adalah senjata DOA.

    Bagi yang tidak begitu berkemampuan untuk melakukan usaha-usaha yang melibatkan duit, anda disarankan untuk membuat cara ini iaitu membaca QUNUT NAZILAH. Apa itu qunut nazilah dan bagaimana perlaksanaanya? Sebagai pengenalan saya ingin kongsikan bersama anda apa itu qunut nazilah.

1. Maksud Qunut Nazilah

    Qunut (قنوت) memilik banyak makna, namun dalam hal ini, yang dimaksud adalah berdoa kala berdiri dalam shalat.

    Nazilah (نازلة) artinya: Bencana yang sangat berat. Jamaknya adalah nawazil (نوازل)
Maka, yang dimaksud Qunut Nazilah secara umum adalah doa yang dipanjatkan saat berdiri dalam shalat apabila terjadi bencana bencana besar yang menimpa kaum muslimin secara masal. Seperti adanya pihak yang memerangi kaum muslimin, kelaparan masal, wabah penyakit atau sebagainya.

    Qunut nazilah merupakan bentuk perhatian dan empati seorang muslim terhadap nasib yang menimpa saudara-saudaranya walau di kejauhan. Yaitu dalam bentuk memanjatkan doa kepada Allah Ta'ala. Di dalamnya terdapat ketergantungan kepada Allah dan persaudaraan terhadap sesama muslim.

    Bacaan Qunut merujuk kepada doa yang dibaca di dalam solat pada tempat yang khusus sewaktu berdiri. Qunut Nazilah قنوت نازيله merupakan salah satu daripada tiga jenis qunut yang sunat dibaca mengikut Mazhab Syafii selain qunut dalam Solat Subuh dan qunut pada separuh malam kedua terakhir Ramadan dalam Solat Sunat Witir.

    Qunut Nazilah sunat dibacakan ketika umat Islam didatangi bala bencana atau ditimpa musibah seperti peperangan, wabak, kemarau dan sebagainya. Bacaan Qunut Nazilah ini pernah dibacakan oleh Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam ketika kejadian pembunuhan beramai-ramai 60 orang penghafaz al-Quran selama sebulan berdasarkan hadis berikut yang bermaksud:
“Sesungguhnya Nabi sallallahu`alaihiwasallam telah membaca doa qunut pada waktu selain dari Subuh ketika turunnya sewaktu pembunuhan sahabat-sahabatnya penghafaz-penghafaz al-Quran.”
-Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim-
    Qunut Nazilah sunah dilakukan apabila ada sebab-sebab yang melatabelakanginya. Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah berkata, "Qunut ini disunahkan ketika terjadi musibah besar. Pendapat ini merupakan pendapat ulama fiqih dari kalangan Ahli Hadits. Hal ini juga dinyatakan para Khulafa Rasyidin." (Majmu Fatawa, 23/108)

 2. Tatacara/Perlaksanaan Qunut Nazilah

  • Qunut ini boleh dibacakan pada tiap-tiap sembahyang fardhu jika kedatangan bala atau sebarang cubaan dari Allah SWT.
Dari Abi Hurairah radhiyallahu `anhu beliau berkata: "Demi Allah, sesungguhnya aku akan mendekatkan kamu cara solat Rasulullah S.A.W. Maka Abu Hurairah melakukan qunut pada solat Zuhur, Isyak dan Subuh. Beliau mendoakan kebaikan untuk kaum mukminin dan memintakan laknat ke atas orang-orang kafir".
(Hadis riwayat Imam Bukhari)
Abu Hurairah radhiyallahu `anhu juga meriwayatkan bahawa sesungguhnya Nabi S.A.W tidak membaca qunut melainkan apabila beliau berdoa untuk kebaikan seseorang atau mendoakan kehancuran seseorang. Apabila baginda berkata: "sami'allahu liman hamidah" Baginda berkata “Rabbana lakalhamd dan Baginda S.A.W membaca doa”.
  • Qunut ini dibacakan pada waktu iktidal selepas ruku’ pada rakaat terakhir.
Diceritakan kepada kami Asim berkata, aku bertanya pada Anas bin Malik tentang qunut, lalu dia berkata sememangnya qunut itu ada. Aku berkata samada sebelum rukuk atau selepasnya, Anas berkata selepas rukuk. Aku berkata lagi, sesungguhnya seseorang telah mengkhabarkan kepadaku bahawa engkau memberitahunya sebelum rukuk. Anas berkata dia berdusta, sesungguhnya Rasulullah S.A.W membaca qunut selepas rukuk selama sebulan dan diperlihatkannya ketika mengutus satu kaum yang dikatakan mereka itu baik bacaannya seramai 70 orang kepada kaum musyrikin yang telah melakukan perjanjian dengan Rasulullah S.A.W.
(mengikut riwayat hadis yang lain, 70 orang al-qura’ yang diutuskan oleh Rasulullah tersebut telah dibunuh). Lalu baginda berqunut selama sebulan mendoakan kecelakaan ke atas mereka.
(Hadis riwayat Imam Bukhari)
  • Sunat ditambah bacaan doa ini selepas bacaan qunut harian.
  • Disunatkan kepada Imam untuk membacanya secara kuat dan diaminkan oleh makmum dalam solat yang berjemaah.


3. Lafaz dan Maksud Qunut Nazilah


Semoga info ini bermanfaat untuk semua, insyaAllah. Aminn. 
Selamat beribadah semua :)